Coğrafi işaret değer katıyor

İSMAİL ŞAHİN-Kamu, siyaset, akademi ve gastronomi dünyasının önde gelen isimlerini bir araya getiren zirvede Coğrafi İşaret tescilli ürünlerin Türkiye’nin mutfak kültürüne, gastronomi turizmine ve ekonomik kalkınmaya katkıları çok yönlü şekilde ele alındı.
Zirvenin açılış konuşmasını yapan Metro Türkiye CEO’su David Antunes, “Faaliyete başladığı 1990 yılından bu yana Metro Türkiye’nin misyonu; yerli ürünü, yerel üreticiyi ve Türk mutfağının zenginliğini desteklemek. 2012 yılında başlattığımız ‘Coğrafi İşaretli Ürünler Projesi’ ile bu konuyu daha önce hiç olmadığı kadar ulusal gündeme taşıdık. Bugün 800’den fazla üretici ve kuruluşla çalışarak dolaylı olarak yaklaşık 100.000 çiftçiye ulaşıyoruz. Mevsime bağlı olarak mağazalarımızda yaklaşık 750 Coğrafi İşaret ve aday ürünü sunuyoruz. Sektör kadar kamuoyunun da bu ürünlere sahip çıkmasını çok önemsiyoruz” dedi.
AB’den 43 tescil
Avrupa Komisyonu Tarım ve Kırsal Kalkınma Genel Müdürlüğü Coğrafi İşaretler Bölümü Başkanı João Onofre, “Coğrafi işaretler, tat ve mekân aracılığıyla anlatılan hikâyelerdir. Hafıza, kimlik ve anlam taşırlar. Toplulukları, yalnızca yıllar değil, çoğu zaman yüzyıllar boyunca ürettikleri, korudukları ve aktardıklarıyla birbirine bağlarlar. Birkaç gün önce AB tescili alan İpsala Pirinci ve Bursa Kestane Şekeri’nin ardından Yenice Ihlamur Balı’nın da tescile kavuştuğunu açıklamaktan mutluluk duyuyorum. Böylece AB’de korunan Türkiye menşeli Coğrafi İşaret tescilli ürün sayısı 43’e ulaştı. Bunun çok daha fazlası ise tescil aşamasında” dedi.
Türkiye’nin Çin’den sonra coğrafi tescilde dünyada ikinci sırada olduğuna dikkat çeken Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Muhammed Zeki Durak, “Coğrafi İşaret alan ürünlerin okullarda tanıtılmaya başlanacak” diye konuştu.
‘Rekabet yerine işbirliği’
Zirvede Metro Türkiye ve TURYID iş birliği ile FutureBright tarafından gerçekleştirilen “Coğrafi İşaretlerin Etki Alanı Araştırması”nın sonuçları da katılımcılarla paylaşıldı. Araştırma sonuçlarına göre Coğrafi İşaret tescilli ürünlerin ne olduğunu katılımcıların yüzde 72’sinin bildiği ve yüzde 34’ünün tercih ettiği sonucu çıkarken, araştırmada dikkat çeken en önemli kavram ‘güven’ oldu. FutureBight kurucu ortağı Akan Abdulla, “Bir ürün coğrafi işaret aldığında üreticiler arasında rekabetin yerini işbirliği alıyor. Kooperatifleşme artıyor. En önemlisi tarımdan kopan genç çiftçiler daha kolay ikna edilebiliyor” dedi.
Kan portakalı ve Bergama tulumu
Zirvede yapılan panellerde üreticiler Coğrafi İşaret’in ekonomik katkılarını dile getirdi. Mersin’den Kadın Kooperatifi Yönetim Kurulu Başkanı Meral Seçer, “Kan portakalı normal portakala göre 3 kat daha fazla C vitamini içeriyor. Tescil aldığımız 2019 yılında 54 dekar alanda üretim yapıyorduk. Şimdi 86 dekara çıkardık” dedi. Bergama Tulum Peyniri Üreticisi Sancak Süt’ün üçüncü kuşak temsilcisi Halim Egi ise “Biz Coğrafi İşaret alalı 3 yıl oldu. 3 yıl önce günlük 400 ton süt işleniyordu. Şimdi günlük 600 tona çıktı. Ben 50 işçi çalıştırıyordum, şimdi 150 kişi bünyemizde çalışıyor” ifadelerini kullandı.
Sende Yorum yap