s

Sırrı karakutu ve ses kayıt cihazı çözecek

ANKARA MİLLİYET - Libya Genelkurmay Başkanı ve Kara Kuvvetleri Komutanı’nın da aralarında olduğu üst düzey Libya askeri heyetini taşıyan özel jetin önceki akşam Ankara’nın Haymana ilçesinde düşmesinin ardından Ankara adeta alarma geçti. Bölgede yetkililerden bilgi alan İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya, şu açıklamayı yaptı:

GERİ DÖNÜŞ BİLDİRİMİ

- Salı akşam, saat 20.10’da Esenboğa Havalimanı’ndan Trablus’a gitmek üzere havalanan, beşi Libya heyeti mensubu, üçü mürettebat olmak üzere toplam sekiz kişiyi taşıyan Falcon-50 tipi hava aracı 20.32’de teknik arıza nedeniyle geri dönüş yapacağını bildirmiştir. 20.52 itibarıyla da Haymana ilçesi civarında uçakla irtibat kesilmiştir.

- Gelen ihbar sonucu arama kurtarma faaliyetleri başlatılmıştır. Olay mahalline saat 22.00 sıralarında ulaşan Jandarma ekiplerince yapılan ilk incelemelerde, uçağın parçalarına ulaşılmıştır. Hava aracının enkazı Haymana ilçesi Kesikkavak Mahallesi’nin yaklaşık 2 kilometre güneyinde tespit edilmiştir.

Meteoroloji yeni rapor paylaştı! İstanbul için gün verip uyarı yapıldı

408 PERSONEL

- Sahada toplam 408 personel, 103 kara aracı ve yedi hava aracı görev yapmaktadır.

- AFAD tarafından konuşlandırılan termal ve aydınlatma dronları, 8×8 ve 4×4 arama kurtarma araçları ile K9 unsurları dâhil olmak üzere tüm hava ve kara unsurları, mobil koordinasyon merkezi üzerinden eşgüdüm içerisinde faaliyetlerini sürdürmektedir.

KARAKUTU BULUNDU

- Enkaz alanı yaklaşık 3 kilometrekarelik bir alandan oluşuyor. Enkaz alanında; saat 02.45’te uçağa ait ses kayıt cihazı, saat 03.20’de ise karakutu bulunmuştur.

- Beşi hayatını kaybedenlerin yakını olmak üzere Libya savunma ve içişleri bakanlıklarınca görevlendirilen 22 kişilik bir Libya ekibinin de Ankara’ya intikal ettiğini aktaran Yerlikaya, Ankara Cumhuriyet Başsavcılığınca da soruşturma başlatıldığını hatırlattı.

11. Yargı Paketi TBMM'de kabul edildi

CENAZELERADLİ TIP’TA

Uçak kazasında hayatını kaybeden 5 kişilik Libya heyeti ile 3 mürettebatın cenazeleri Adli Tıp Kurumu Ankara Grup Başkanlığı’na getirildi. Cenazelerin otopsi işlemlerine başlanırken, kimliklendirme çalışmaları için yakınlarından DNA örnekleri alınacağı öğrenildi. İşlemlerin tamamlanmasının ardından cenazeler yakınlarına teslim edilerek, yarın Mürted Hava Meydan Komutanlığı’nda düzenlenecek törenin ardından ülkelerine gönderilecek.

KOMUTANLAR SAHADA

Millî Savunma Bakanı Yaşar Güler, Genelkurmay Başkanı Orgeneral Selçuk Bayraktaroğlu ile birlikte Libya’dan gelen görevlilere ve şehitlerin ailelerine taziye ziyaretinde bulundu. Bayraktaroğlu, Deniz Kuvvetleri Komutanı Ercüment Tatlıoğlu, Hava Kuvvetleri Komutanı Ziya Cemal Kadıoğlu ve Kara Kuvvetleri Komutanı Metin Tokel bölgede incelemelerde de bulundu.

LİBYA HEYETİ İNCELEME YAPTI

Kazanın ardından Libya Hükümeti tarafından görevlendirilen askeri yetkililer, hava yoluyla Ankara’ya geldi. Heyet, uçağın düştüğü alanda incelemelerde bulundu.

DAKİKA DAKİKA RADARDAN KAYBOLMA ANI

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdülkadir Uraloğlu, jetin kazadan önce hava trafik kontrol merkezi ile yaptığı görüşmeyi açıkladı:

Saat 20:31: Uçak yaklaşık 32 bin feet irtifadayken PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN (uçuşta en riskli aciliyet kodu olan MAY DAY ikazının bir alt seviyesi) deklare etmiş, genel elektrik arızası olduğunu söylemiş ve Ankara’ya geri dönmek için radar vektörü (uçuş rotası) istemiştir.
20:32: Hava Trafik Kontrolörü talimatıyla uçağa Esenboğa Havalimanı’na geri dönüş için uçuş başı ve alçalacağı seviye bildirilmiştir.
20:33: Uçaktaki pilot tarafından 7700 acil durum kodu (uçuşta en riskli aciliyet kodu) aktif edilmiştir. Hava Trafik Kontrolörü tarafından problemin tekrar teyidine müteakip radarda uçağın irtifa bilgisi takip edilememeye başlamıştır.
20:35: Uçak, PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN deklare ederek yaklaşma kontrol ünitesiyle Esenboğa Havalimanı’na geri dönüş için temas etmiştir.
20:36: Pilot-kontrolör muhaberesindeki anlaşılabilirlik kaybolmuş ve pilotun sesi zor duyulur hale gelmiştir. Radar ekranında uçuş bilgilerine ilişkin kısmi kayıplar yaşanmıştır.
20:38: Radar ekranında hava trafik kontrolörünce uçağın tamamen görülemediği müşahede edilmiştir. Uçağa yapılan çağrılara cevap alınamamış ve 5 dakika boyunca değişik frekanslardan da uçağa ulaşılmaya çalışılmıştır, fakat cevap alınamamıştır.

Uraloğlu, “İlk incelemenin ardından uçağın düşüş nedeninin belirlenmesi için ses kayıt cihazı ve uçuş veri kayıt cihazının incelenmesi tarafsız bir ülkede gerçekleştirilecektir” bilgisini paylaştı.

Content Video - Bakan Uraloğlu paylaştı! İşte düşen jet pilotuyla son temas

BAKIM SORUMLULUĞU HAVACILIK ŞİRKETİNDE

MİTHAT YURDAKUL / ANKARA - Kazanın ardından Libya’nın İletişimden Sorumlu Devlet Bakanı Walid Ammar Muhammed Ammar Ellafi “Tüm belirtiler, kazanın nedeninin teknik bir arıza olduğunu gösteriyor” dedi. Açıklama, uçakla ilgili teknik sorumluluğu gündeme getirdi. Edinilen bilgiye göre uçağın kalktığı Esenboğa ve diğer havalimanlarında havalimanı işletmesi ve yer personelinin bakım ve uçuşa uygunluk incelemesi ile ilgili bir sorumluluğu bulunmuyor. Bu bakımlar uçağın bağlı olduğu şirket tarafından yapılıyor. Düşen jetin Malta merkezli özel havacılık şirketi Harmony Jets filosunda bulunduğu ve kiralama yoluyla kullanıldığı belirtilirken, rutin teknik bakım sorumluluğunun da bu şirkette olduğu ifade ediliyor.

İFADELERİ ALINACAK MI?

İlk incelemelerin ardından, havaalanı personeliyle ilgili herhangi soruşturma yapıldığı bilgisinin olmadığı öğrenilirken, havaalanı çalışanlarının ifadesine ihtiyaç olup olmadığı soruşturmanın akıbetine göre netleşecek. Savcılık soruşturmasının ardından olayla ilgili Devlet Hava Meydanları İşletmesi ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün de kendi soruşturmalarını yürütmesi bekleniyor. Kazayla ilgili de uçağı üreten Fransa merkezli Dassault Aviation şirketiyle temasa geçilip geçilmeyeceği de önümüzdeki günlerde belli olacak.

YAPILAN İNİŞ ÇAĞRISI EN YÜKSEK DERECEDE DEĞİL

ASENA YATAĞAN / ANKARA - Uzmanların olayla ilgili Milliyet’e yaptıkları değerlendirmeler özetle şöyle:

Emekli Korgeneral Erdoğan Karakuş: Arızanın tam olarak ne olduğu henüz bilinmiyor. Ancak ‘mayday’ dediğimiz, yani fevkalade acil ve hayati tehlike içeren bir çağrı yapılmıyor. Onun bir alt seviyesindeki acil durum ifadesi kullanılıyor. Özellikle arıza söz konusuysa, uçağın emniyetli bir şekilde iniş yapabilmesi için yakıt boşaltması gerekir. Yakıtın sifonlanarak atıldığı ifade ediliyor. Bu süreç devam ederken düştüğü anlaşılıyor.

KARAKUTU AYDINLATABİLİR

Sabotaj olup olmadığını bu aşamada bilmek pek mümkün değil. Bu tür iddiaları ancak karakutular aydınlatabilir. Karakutular incelendikten sonra, bir parça mı koptu, teknik bir arıza mı oldu, başka bir etken mi devreye girdi, bunların büyük bölümü ortaya çıkar.

ELEKTRİK SİSTEMİ GÜVENİLİR

Akademisyen Dr. Mustafa Sıtkı Tatar: Falcon 50, üç motorlu bir iş jetidir. Bu üç motorlu tasarım, Falcon 50’nin uzun menzil ve yüksek performans sağlayan ayırt edici özelliklerinden biridir. Bu, Falcon 50’nin yıllardır kaydedilen en yeni ciddi olayı. Falcon 50 tipi uçaklarda elektrik arızası, bu modelin bilinen kronik veya yaygın bir sorunu değildir. Üretiminde sistemik bir elektrik kusuru bulunmamaktadır. İlk raporlara göre uçak kalkış sonrası elektrik arızası nedeniyle acil durum çağrısı yapmış ve iniş girişiminde düşmüş. Spekülasyon yapmamak doğru olur.

Haber Yorumları

Henüz Yorum Yapılmamış.

Sende Yorum yap

Son dakika haberler

En güncel ve en doğru, tarafsız haberin merkezi.