‘Girişimciyi büyümenin merkezine taşıyacağız’

DUYGU ERDOĞAN / İSTANBUL - Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler(KOBİ) Türkiye ekonomisinin omurgazını oluşturuyor. İstihdamın yaklaşık yüzde 77’sini sağlayan KOBİ’ler aynı zamanda sayısal olarak işletmelerin yüzde 99’undan fazlasını oluşturuyor. KOBİ’lerin güçlü şekilde yoluna devam edebilmesi ve girişimcilik ekosisteminin geliştirilmesi Türkiye ekonomisi için kritik önemde. Bu açıdan finans kurumları da bu bilinçle KOBİ’ler için farklı çalışmaları sıkça işletmelerle buluşturuyor.Bu kapsamdaki odaklarını ve çalışmalarını anlatan Garanti BBVA Genel Müdür Yardımcısı Sibel Kaya, “Garanti BBVA olarak tüm KOBİ’lerle kurduğumuz uzun soluklu yol arkadaşlığını büyük bir gayretle sürdürüyoruz. Ekonominin omurgasını oluşturan tüm KOBİ’lerin dönüşüm yolculuğunda yanlarında olmaya devam edecek, finansmana erişimden dijitalleşmeye, eğitimden pazar fırsatlarına uzanan desteğimizi daha da büyüteceğiz. Amacımız çok net: Türkiye’nin geleceğini şekillendiren KOBİ’leri,kadın girişimcileri ve teknoloji girişimcilerini sürdürülebilir büyümenin merkezine taşımak istiyoruz” dedi. Sibel Kaya ile bankanın KOBİ yaklaşımını, sürdürülebilirlik odağını ve özellikle kadın girişimciliğine yönelik çalışmalarını konuştuk...
■ KOBİ’ler dünyada ve Türkiye’de ekonomisinin omurgasını oluşturuyor. Siz bu tabloya nasıl bakıyorsunuz?
KOBİ’ler gerek yarattıkları istihdam gerekse de ekonomik kalkınmanın merkezinde oluşlarıyla sağlıklı bir ekonomi için müthiş bir öneme sahipler. KOBİ’lerin finansal çözümlerden yararlanma kapasiteleri, dijitalleşme performansları ve işlerini teknolojiyle ne kadar etkin yönettikleri işlerini devam ettirmeleri ve büyümelerinde belirleyici bir role sahip. Biz de Garanti BBVA olarak KOBİ’lerin dijital dönüşüm sayesinde işlerini daha etkin yönetmeleri, finansmana daha kolay erişebilmeleri ve sürdürülebilir bir geleceğe sağlam adımlarla ilerlemeleri için yenilikçi ürün ve hizmetler geliştiriyoruz. İhtiyaç duydukları her noktada, “Birlikte Yaparız” diyerek onlara çözümler sunuyoruz.
■ Toplantılarınızda sık sık “KOBİ’lerin CFO’su da olmayabilir, finans departmanı da, muhasebecisi de... Bu yolculukta onlara danışmanlık sağlayacak olan biziz” diyorsunuz. Bu çerçevede KOBİ müşterilerinize temel yaklaşımınız nedir?
Temel yaklaşımımız, müşterilerimizle yıllara yayılan yakın ilişkilerimiz. Müşterilerimizi yakından tanımak, onlarla temasta olmak ve ihtiyaçlarına uygun çözümler sunmak bizim iş yapış şeklimizin temel prensibi. Tüm Türkiye’ye yayılan yaklaşık 2.000 kişilik bir kadroyla doğrudan KOBİ’lere yol arkadaşı gibi hizmet veriyoruz. Çalışanlarımız her ay belirli periyotlarda müşterilerini yerinde ziyaret ederek değerlendirmeler yapıyor ve ihtiyaçlarına uygun danışmanlık sağlıyor. KOBİ temsilcileri de sık sık şubelerimizi ziyaret ederek, sorularını sorabiliyor ve ihtiyaç duydukları çözümlere ulaşabiliyor.
Bu danışmanlık yalnızca doğru ürünü sunmak anlamına gelmiyor; müşterilerimizin finansal sağlıklarını koruyan, uzun vadeli başarılarını destekleyen çözümler tasarlamak da bu yaklaşımın bir parçası. Bu memnuniyeti sağlarken gücümüzü ileri teknolojimizden ve “Süper Bankacılar” olarak gördüğümüz uzman insan kaynağımızdan alıyoruz. Teknolojiyle insan dokunuşunu en doğru şekilde harmanlayarak müşteri deneyimini yeni nesil bankacılık anlayışıyla daha da yukarı taşıyoruz.

■ Son dönemde KOBİ’lerde davranış değişimi olduğunu söylüyorsunuz. Neler gözlemliyorsunuz?
Eskiden daha fazla riski göze alabilen KOBİ’ler, bugün belirsizlikler ve hızlı değişen pazar koşulları nedeniyle adımlarını daha temkinli atıyor. Artık çok net bir beklenti var: “Bankam beni korumalı, riskleri öngörerek yanımda durmalı.” Bu noktada biz de onların en güvenilir yol arkadaşı olmayı hedefliyoruz.
■ Bu yol arkadaşlığında nasıl kriterleriniz ve değerleriniz var?
Müşteri deneyimini şekillendirirken en güçlü dayanağımız empati kültürümüz. Müşterimizi anlamak, ihtiyacını doğru zamanda doğru araçla karşılamak bizim için önemli. Bu yaklaşımı üç temelde topluyorum. Öncelikle Garanti BBVA olarak biz müşterilerimizi dinliyoruz ve anlıyoruz. İhtiyaçlarını sürekli takip ediyor, onların sesine kulak veriyoruz. İkinci adımda bu derin dinlemenin bir sonucu olarak onlara kişiselleştirilmiş çözümler sunuyoruz. Finansal hayatlarını kolaylaştıran, işletmelerini sağlam temellere oturtmalarına yardımcı olan inovatif ürünler geliştiriyoruz. Son olarak da dijitalleşme artık çağımızın olmazsa olmazı, ama diğer yandan insan faktörü de önemli. Dijital ve insan odaklı bir hizmet modeli benimsiyoruz. Dijitalin hızıyla insanın rehberliğini bir araya getiriyoruz.
■ Garanti BBVA kadın girişimciliği alanındaki en uzun soluklu programlardan birine sahip değil mi? Sizin için ciddi bir odak oluşturuyor…
Kadın girişimciliğine odaklanmamız, toplumsal kalkınma ve fırsat eşitliği konusundaki duruşumuzun bir yansıması. Doğal olarak bunun ekonomik ve toplumsal nedenleri var.
Öncelikle Türkiye’de kadınların işgücüne katılım oranı yüzde 35 seviyelerinde. Oysa nüfusun yarısı kadınlardan oluşuyor. Girişimcilik bu oranı artırmak için çok güçlü bir araç. Aynı zamanda toplumsal cinsiyet eşitliğinin ekonomiye önemli katkıları olduğu çok net.
Genel müdürlük ekiplerimizden, şube ve bölgelerimize hatta sadece kadın girişimci müşterilere destek olan ve uzaktan hizmet veren KOBİ Benim Bankacım ekibimize kadar kadın girişimcilerin gelişmesi, cesaretlenmesi ve ekonomiye katkılarının artması için çalışıyoruz. Kadın girişimcilere yönelik bütünsel yaklaşımımızı 4 ana başlıkta ele alıyoruz;
✔ Finansman: Son 5 yılda 225 milyar TL finansman sağladık.
✔ Eğitim: Boğaziçi Üniversitesi Yaşamboyu Eğitim Merkezi iş birliğiyle Türkiye Kadın Girişimci Akademisi’nde 2012’den bu yana 6.000 kadın girişimciye ulaştık.
✔ Pazar erişimi: KAGİDER iş birliğiyle yürütülen Ticaretin Kadınları platformu kadınların tedarik zincirlerine erişimini destekliyor. Şu anda 1.500 işletme ve 4.000’e yakın kullanıcı bu platformda.
✔ Cesaretlendirme: Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması, kadın girişimcilerin görünürlüğünü artıran amiral gemimiz. 2026’da yarışmayı 19. kez düzenleyeceğiz. İlk yıl 103 başvuru vardı. Bugün toplam başvuru 50.000’i aştı. Bu artık bir yarışma değil; birbirine ilham veren, dayanışmayı büyüten büyük bir aile.
‘Bütüncül bir çerçevede ele alıyoruz’
■ Girişimcilik ekosistemi de Türkiye’de bir hayli güçlendi.Bu çerçevede yaklaşımınız nedir?
Girişimcilik, bizim için yalnızca ekonomik fayda sağlayan bir konu değil; toplumsal gelişimin, teknolojik dönüşümün, inovasyonun ve sürdürülebilirliğin itici gücü. Bu nedenle girişimciliğe finansman, eğitim, pazar erişimi ve mentörlük boyutlarıyla bütüncül bir çerçevede yaklaşıyoruz.
Bu yaklaşımın stratejik öncelik olmasının birkaç nedeni var. Ekonomik gelişime sürdürülebilir katkı sağlamak istiyoruz. Toplumsal cinsiyet eşitliği konusundaki taahhütlerimiz doğrultusunda adımlar atıyoruz. Ve son olarak da yeni nesil iş modellerinin yükselmesini kendi yetkinliklerimizle güçlendirmek istiyoruz.
Örneğin Garanti BBVA olarak yaklaşık 20 yıldır kadın girişimciliğe verdiğimiz destek, bankamızın sürdürülebilirlik, kapsayıcılık ve toplumsal değer yaratma stratejimizin tam merkezinde yer alıyor. 2015 yılında ekonomiye katma değer katan, teknoloji tabanlı girişimcilere yönelik bütünsel bir destek sunan Garanti BBVA Partners Girişim Hızlandırma programımızı hayata geçirdik.
Küresel anlamda en büyük erken aşama yatırım fonu ve hızlandırma programı olan Techstars’ın Türkiye’deki ana partneri olduk. Bu iş birliği, girişimcilerimizin global arenaya adım atmalarında yeni bir dönemin başlangıcı ve kolaylaştırıcısı olacak.
Categories: ‘Girişimciyi büyümenin merkezine taşıyacağız’
Sende Yorum yap