Çağlayan’ın yeni AR projesi, NY Times listesinin zirvesinde
Moda, sanat ve teknoloji kesişiminde 30 yıldır öncü olan Hüseyin Çağlayan, şimdi bir kez daha yaratıcılığın sınırlarını zorlayan bir projeyle dünya gündeminde.
Artırılmış gerçeklik (AR) odaklı yeni sosyal platform ZOME ile birlikte hayata geçirdiği “ZOME x Hussein Chalayan Airport Capsules” projesi, New York Times T Magazine tarafından “Dünyada ve ötesinde kültürü şekillendiren 30 projeden biri” olarak seçildi ve listede 2. sırada yer aldı.

Listede yer alan diğer önemli projeler arasında Londra’daki V&A East Müzesi’nin açılışı, tasarım dehası Jony Ive’ın British Museum yönetim kuruluna katılması ve Tokyo’da sürdürülebilir kentsel dönüşüm girişimleri bulunuyor.
Bu projeler, çağımızın kültürel yönelimlerini ve yaratıcı anlatım biçimlerini yeniden tanımlıyor.
Çağlayan’ın projesi zaman, mekân ve kimlik kavramlarını dijital düzlemde yeniden yazıyor.

ZOME platformu ile hayata geçirilen proje, 700’den fazla uluslararası havaalanında konumlandırılmış, artırılmış gerçeklik teknolojisiyle erişilebilen “Airport Capsules” adlı özel içeriklerden oluşuyor.
Kullanıcılar, telefonlarını veya Apple Vision Pro gibi cihazları kullanarak havaalanlarında bu dijital kapsülleri keşfedebiliyor.
Her bir kapsülde, Hüseyin Çağlayan’a ait özel video, yazı ve görsel içerikler yer alıyor.
Ancak projenin en çarpıcı kısmı, kullanıcıların sadece telefonlarını Ay’a doğru çevirerek erişebileceği Celestial Capsule (Göksel Kapsül).
Bu kapsül, gerçek zamanlı olarak Ay’ın yörüngesini takip ediyor ve içerikler yalnızca bu doğrultuda görülebiliyor.
Böylece sanat, ilk defa bu ölçekte bir zaman ve uzay ilişkisini sorguluyor.
Proje, Fransız antropolog Marc Augé’nin 1995 yılında ortaya attığı non-place (yersizlik) kavramını merkeze alıyor. Havaalanları, otel lobileri gibi geçici mekanlar insanları anonimleştirirken, ZOME sayesinde bu alanlar dijital içeriklerle anlam kazanıyor.
Çağlayan, daha önce 2003 Sonbahar-kış koleksiyonunda da bu temayı “Place/Non-Place” başlığıyla işlemişti.
Şimdi ise bu kavramsal altyapıyı teknolojiyle buluşturarak, ‘yersiz’ mekânları kişisel ve kültürel anlatımlarla dönüştürüyor.
ZOME’nin kurucusu Theodore Wohng ile birlikte, bu kapsülleri sadece AR içeriği olarak değil, aynı zamanda sosyo-kültürel birer “anı kutusu” olarak kurguluyorlar.
Her zaman gurur duyduğumuz Hüseyin Çağlayan’ın bu tür yenilikçi projelerdeki varlığı kesinlikle sürpriz değil.
Kendisi sadece modada değil, film, resim, heykel, sahne sanatları ve ürün tasarımı gibi birçok alanda disiplinlerarası bir sanatçı olarak tam 31 yıldır global ölçekte üretim yapıyor.
2006 yılında Kraliçe Elizabeth tarafından MBE nişanına layık görülen Çağlayan; Venedik Bienali’nde Tilda Swinton’la yaptığı “Olmayan Var Olma” adlı video çalışmasından, Saddler’s Wells Tiyatrosu’ndaki “Gravity Fatigue” performansına kadar pek çok yenilikçi işe imza attı.
Hüseyin Çağlayan, bütün bu başarılarına rağmen, mütevazı kişiliği ve kültürel kimliğini gururla taşımasıyla da ilham veriyor.
Kıbrıslı Türk kökenini her zaman açıkça ifade eden sanatçı, hem doğunun hem batının duyarlılıklarını bir araya getiriyor.
Categories: Çağlayan’ın yeni AR projesi, NY Times listesinin zirvesinde
Sende Yorum yap