Abdülhak Hamit’in saati
Turgut Uyar’ın Büyük Saat (YKY) kitabında yer alan “Bir saatin aralıksız işleyişi // bilmem ki sanki güzel bir akşam gibi...” dizelerini çok severim. Zamanı anlamlandırma çabası, Uyar’ın sadece şiirlerinde değil düzyazılarında da peşini bırakmadığı bir mesele. Şairin 1983’te yayımlanan “Bir Şiirden” adlı inceleme kitabı bunun en güzel örneği. Uyar bu eserinde, Türk edebiyatının usta şairlerinden 21’ini seçer ve her şairin “tek bir şiirini” mercek altına alır. O tek şiir üzerinden şairin dünyasını, tekniğini ve tarihsel bağlamını çözümler. Kitapta incelenen isimlerden biri de Abdülhak Hamit Tarhan’dır. Turgut Uyar, Hamit’in şiirine bakarken ondaki “soylu bir Osmanlı burjuvası” olmanın getirdiği bakışı, “teatral” unsurları görür ve nihayet onu “Türk şiirindeki en gözü pek yenilikçi” olarak tanımlar.

2025 yılının nasıl geçtiğini düşünürken, Turgut Uyar’ın bu inceleme yöntemi ve Abdülhak Hamit’e dair fikirleri aklıma geldi. Koca bir yılı tek bir nesne üzerinden okuyabilir miyiz? Eğer o nesne, bu ayın başında, yani tam da yıl biterken karşımıza çıkan Raymond Weil Toccata Heritage x seconde/seconde/ ise, bu pekâlâ mümkün. Çünkü bu saat, tıpkı Hamit’in şiiri gibi hem klasik hem yenilikçi hem ciddi hem de son derece teatral.
Romaric André
Saatin arkasındaki isim, Romaric André. Saat dünyasında bilinen adıyla seconde/seconde/. Kendisini bir “sanat vandalı” olarak tanımlayan André, aslında asık suratlı lüks saatçilik dünyasını mizahla “açan” bir tasarımcı. André’nin hikâyesi de 2025’in o inişli çıkışlı ruhuna benziyor. İyi bir eğitim, finans sektöründe geçen bir dönem ve ardından çocukluk arkadaşıyla kurduğu, elektronikle yüksek saatçiliği birleştirmeyi hedefleyen bir şirketin hüsranla biten sonu... Ancak André bu beş yıllık girişimin enkazından, 2019’dan itibaren tek başına ve çok daha güçlü bir karakterle, seconde/seconde/ olarak çıkmayı başarmış.
Raymond Weil
Raymond Weil gibi 50 yıllık köklü bir markanın, böyle “vandal” bir ruhla iş birliği yapması, 2025’in sürprizlerinden biriydi. Ortaya çıkan Toccata Heritage, elle kurmalı RW4100 mekanizma, 37.7 x 32.5 mm boyutlarında, paslanmaz çelik kasası ve antrasit kadranıyla uzaktan çok tanıdık bir yapıya sahip gerçek bir klasik ama kadrandaki talimatlara bakınca iş değişiyor. Saatin kadranı ikiye bölünmüş: Sol taraf mat ve solgun gri renkli, sağ taraf ise ışıl ışıl parlayan bir “sunburst” efektine sahip.
Sol tarafta, saat dünyasının katı kurallarıyla inceden dalga geçen sarı renkli bir uyarı notu var: “Dress shirt cuff should cover at least half of the watch” (Gömlek manşeti saatin en az yarısını örtmelidir). Kadranın sağ tarafına “iş rahatlığı”, “yarı resmi” ve “resmi” durumlar için manşetin nerede durması gerektiğini gösteren işaretler konmuş. Ancak saatin asıl Hâmitvari tarafını gizleyen arka kapakta şöyle yazıyor “Saati asla kolunuzdayken kurmayın. Önce çıkarın, sonra dramatik bir tavırla (tercihen bir sohbetin tam ortasındayken) kurun.” Tam da kurmalı saat sevenlere göre bir tarif.
İnşallah 2026 elle kurmalı saatlerin yılı olur. Raymond Weil ve Romaric André iş birliğine gelince, aynı denemeden bir alıntıyla bitirelim: “Yine de saygı ona. Yenilikçiliğinden ötürü yalnızca.”
Sende Yorum yap